Skogstjern, trær, blå himmel lave skyer
Lars Hertervig, «Skogtjern» (utsnitt), 1865
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 26. oktober 2021
  • Strømmes på Facebook og Youtube

Lars Hertervig malte landskap som var disige og nesten drømmeaktige. Mens mange nasjonalromantikere på midten av 1800-tallet bød på realistiske tolkninger av naturen, filtrerte Hertervig sine naturopplevelser og ga oss noe som var nytt og annerledes. I Skogtjern møter du et mystisk tjern, omgitt av gamle, krokete furuer og innhyllet i lavtliggende skyer. Hva betød naturen for kunstneren? Hvorfor malte Hertervig på denne måten?

I denne direktesendingen fra Nasjonalmuseet møter du Hertervig-ekspertene papirkonservator Kari Greveog kurator formidling Ingvild Åse Hammervoll, og ikke minst; selveste Skogtjern.

Når vi går live på Facebook og YouTube 26. oktober, kan du stille spørsmål om verket i kommentarfeltet og vi vil gjøre vårt beste for å få spørsmålene besvart av ekspertene. Du kan se direktesendingen på denne siden og i Facebook-arrangementet.

Har du noe du vet at du lurer på allerede? Send inn ditt spørsmål.

Arrangementet foregår på engelsk, men vil tekstes på norsk etter direktesendingen. Opptaket vil publiseres på YouTube.

Tett på er en strømmeserie fra Nasjonalmuseet, hvor vi kommer tett på noen av høydepunktene i malerisamlingen.

Se opptaket fra direktsendingen 26. oktober her

Jobber ... Jobber ...