mørkt maleri av kvinne med mørkerød kappe
Uidentifisert kunstner, antakelig Napoli, «Den hellige Lucia», ca. 1630–1650.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 13. desember 2021
  • Strømmes på Facebook og YouTube

Hvem var egentlig Lucia? Og hvorfor markerer vi Lucia-dagen med Lucia-tog, levende lys og lussekatter i den mørke årstiden?

Forfatter Vetle Lid Larssen møter Nasjonalmuseets formidlingskurator Eilif Salemonsen til en samtale foran det gåtefulle maleriet «Den hellige Lucia» som nylig er montert i det nye Nasjonalmuseet.

Den hellige Lucia ble født rundt år 283 i Siracusa på Sicilia. Hun skal ha blitt drept 13. desember 304, som følge av keiser Diokletians forfølgelse av kristne. Lucia ble en populær helgen svært tidlig i kristendommens historie. Navnet hennes har sin opprinnelse fra det latinske ordet lux, som betyr lys.

Vetle Lid Larssen er aktuell med boka «Lucias siste reise» som ble utgitt i oktober.

Samtalen strømmes på Facebook og YouTube.

Samtalen inngår i serien «Dypdykk», der Nasjonalmuseet inviterer til møter med kunst, arkitektur og design gjennom fordypning og ekspertise i enkeltverk og fagområder, med en personlig tilnærming.

Se sendingen her

Jobber ... Jobber ...