Et barn og en gammel mann blant døde dyr
Frans Snyders, «Vilthandlerbod», 1625–1630.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
  • 10. februar 2022
  • Strømmes på Facebook og Youtube
  • På norsk

Industrilederen Christian Langaard (1849–1922) engasjerte seg aktivt i norsk museumsliv. Han testamenterte en betydelig samling av malerier og andre kunstverk til Nasjonalgalleriet, der verkene ble vist i en egen sal fra 1923. Han testamenterte også en samling til Kunstindustrimuseet. Langaards samling er en viktig del av museets historie.

Når det nye Nasjonalmuseet åpner, blir verk fra Langaards gave til Nasjonalgalleriet presentert i et nytt rom. I sendingen får du høre om planene for rommet, og historien om Langaards virksomhet som samler blir satt i perspektiv. Hvilke kunstverk kjøpte han? Og hvordan valgte han dem ut?

I samtalen presenterer kuratorene Cynthia Osiecki og Mai Britt Guleng samleren og giveren Christian Langaard i det nye Nasjonalmuseet.

Foredraget strømmes på Facebook og YouTube.

11. juni 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. «Mot et nytt museum» inkluderer foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger. Serien gir et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Se flere foredrag

Se samtalen her