Gerhard Munthe, «Friere», 1892.
Foto: Nasjonalmuseet / Knut Øystein Nerdrum
  • 8. juni–2. september 2018
  • Nasjonalgalleriet

Gerhard Munthe (1849–1929) er kanskje mest kjent som billedkunstner, men den mest originale og betydelige innsats gjorde han innenfor design og interiør.

Utstillingen er den største presentasjonen av Munthes design og kunsthåndverk siden 1917 og rommer nærmere 250 verk som viser hans omfattende innsats som kunstner for industrien. 

I 1891 uttalte Munthe at det ikke var tenkt ett norsk mønster i vår industri og at alt var hentet utenfra. Dette «brakte meg til at tænke på Industrien», sa Munthe, og han gjorde et åttitalls design for tapeter, tekstiler, porselen og grafisk design. Senere ble repertoaret utvidet med møbler, sølv, bokbind, illustrasjoner, skrifttyper og ex libris.

Storslått romutsmykning

Munthe arbeidet parallelt med og noe i forkant av art nouveau-bevegelsen. Hans design fremstår uavhengig og original, med inspirasjon fra oldtiden, norsk folkekunst og japanismen.

Munthe gjorde en særlig stor innsats innenfor romutsmykning og interiør: Håkonshallen i Bergen, Eventyrværelset på Holmenkollen Turisthotell, Kunstindustrimuseet i Oslo, Strand gård i Numedal og Cath. Bangs spisestue i Kristiania er blant de største. Her laget han ikke bare veggutsmykninger, men tegnet også møbler, dører og annet inventar. Slik ble disse arbeidene blant landets første Gesamtkunstwerk.

Illustrerte Snorre

Gerhard Munthes største innsats som illustratør og designer var arbeidet med den store Snorre-utgaven som utkom i 1899. Her tegnet han samtlige vignetter og en del av illustrasjonene i tillegg til selve bokbindet.

Mange av Munthes vignetter til Snorre ble utgangspunkt for senere arbeider innenfor billedvev, sølv, treskjæring og porselen. Porsgrund Porselænsfabrik benyttet flere av vignettene på platter og vaser, og gullsmedfirmaene J. Tostrup og David Andersen laget smykker med Snorre-motiver. Munthe dekorerte dessuten den norske salen under biennalen i Venezia i 1907 med blant annet utskårede motiver i tre fra Snorre.

Presse: Elise Lund
Utstillingskurator: Widar Halén og Jan Kokkin
Formidlingskurator: Trine Nordkvelle
Prosjektleder: Linn Christiansen