Hannah Ryggen, «Morgengry» (utsnitt), 1936 © Ryggen, Hannah/BONO
  • Nettarrangement
  • 17.30–19.00
  • På norsk

Du kan følge strømmingen av foredraget direkte på museets Facebook-side fra kl. 17.30. På grunn av vekterstreik, vil foredraget strømmes uten publikum til stede.

Hannah Ryggen (1894–1970) var en rød klut og en billedskaper av sjeldent kaliber: grensesprengende, uttrykksfull og politisk engasjert. Hun tok for seg maktovergrep og enkeltmenneskers skjebner, men også naturinntrykk og hverdagslige emner.

I dette foredraget møtes kuratorene Marit Paasche og Øystein Ustvedt for å dypdykke i Ryggens kunstnerskap, undersøke hvilken relevans hun har i dag og hvilken plass hun får i det nye Nasjonalmuseet.

Marit Paasche har tidligere kuratert «Det menneskelige mønster» i Kunsthall Oslo, der Ryggen ble brakt i dialog med andre kunstnere, og «Hannah Ryggen. Woven Manifestos» i Schirn Kunsthalle i Frankfurt. Paasche har også publisert den kritikerroste biografien «Hannah Ryggen. En fri».

Øystein Ustvedt var kurator for den store utstillingen «Verden i veven» som ble vist i Nasjonalgalleriet sommeren 2015.

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Finn flere foredrag.