En kvinne overfalles
Peter Paul Rubens (tilskrevet), «Castor og Pollux røver Levkippos' døtre», begynnelsen av 1600-tallet.
Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy

Gjennom metoo-bevegelsen har vi opplevd et oppgjør med etablerte synlige, og usynlige, maktstrukturer. Har dette endret hvordan vi ser på verk i museets samling?

Denne samtalen vil handle om hvordan endringer i samfunnet kan påvirke måter vi ser på kunsten. Er det verk man nå velger å ikke vise, på grunn av metoo? Og hvordan formidler man bilder som berører tematikken?

Vi ser på verk i samlingen fra 1500-tallet og fram til i dag, og åpner opp for en diskusjon om veien videre.

Nasjonalmuseet inviterer til samtale med Kurator formidling Ellen Marie Fodstad. Velkommen!

Vi forventer stor pågang og anbefaler deg å være tidlig ute.

Foredraget vil bli streamet på Facebook, og publisert på Youtube i etterkant.

Gratis adgang. Ingen påmelding.

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet, men nedtellingen har allerede startet. Gjennom en serie foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger kalt "Mot et nytt museum" vil vi gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Se flere foredrag her