En kvinne overfalles
Peter Paul Rubens (tilskrevet), «Castor og Pollux røver Levkippos' døtre», begynnelsen av 1600-tallet.
Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy

Gjennom metoo-bevegelsen har vi opplevd et oppgjør med etablerte synlige, og usynlige, maktstrukturer. Har dette endret hvordan vi ser på verk i museets samling?

Denne samtalen vil handle om hvordan endringer i samfunnet kan påvirke måter vi ser på kunsten. Er det verk man nå velger å ikke vise, på grunn av metoo? Og hvordan formidler man bilder som berører tematikken?

Vi ser på verk i samlingen fra 1500-tallet og fram til i dag, og åpner opp for en diskusjon om veien videre.

Kurator formidling Ellen Marie Fodstad inviterer til samtale. Velkommen!

Arrangementet er kun for Nasjonalmuseets Venner (det er ikke anledning til å ta med en gjest)

Har du spørsmål om dette arrangementet? Kontakt oss på:  venner@nasjonalmuseet.no