1800-talls innredning med lysekrone, grønn tapet, bord og stoler
Ballsalen i Solliløkken, her som museumskafé i Kunstindustrimuseet.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Fullt

Grunnet Covid-19 er det begrenset plass på foredraget, og alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være anti-bac tilgjengelig ved inngangen.

Da tre rom fra et norsk 1800-talls borgerhjem på Solli i Oslo ble gjenreist i Kunstindustrimuseet i 1941, skulle de represente stilinteriører fra norsk empire. Senere tjente rommene som museumskafé.

I 2022 gjenskapes det største rommet som et utstillingsobjekt i det nye museet. Men hva er det egentlig som gjenskapes? Bli med når Solli-interiørene settes under lupen i kunsthistoriker og samlingsmedarbeider Peder Valles foredrag.

Eventuelt ledige billetter kan fås ved oppmøte én time før arrangementet. Foredraget vil bli streamet på Facebook, og publisert på YouTube i etterkant.

Har du spørsmål om arrangementet? Kontakt prosjektleder Maria Pettersen maria.petersen@nasjonalmuseet.no

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Finn flere foredrag.