1800-talls innredning med lysekrone, grønn tapet, bord og stoler
Ballsalen i Solliløkken, her som museumskafé i Kunstindustrimuseet.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Bli med når Solli-interiørene settes under lupen i kunsthistoriker og samlingsmedarbeider Peder Valles foredrag.

Da tre rom fra et norsk 1800-talls borgerhjem på Solli i Oslo ble gjenreist i Kunstindustrimuseet i 1941, skulle de representere stilinteriører fra norsk empire. Senere tjente rommene som museumskafé. I 2022 gjenskapes det største rommet som et utstillingsobjekt i det nye museet. Men hva er det egentlig som gjenskapes?

Velkommen!

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.