Joar Nangos Girjegumpi ankommer Nasjonalmuseet
Foto: Nasjonalmuseet

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis, men vi vil gjerne at du bestiller en billett så vi vet hvor mange som kommer.

Bestill billett her

Det blir også mulig å følge seminaret på museets YouTube-kanal.

Velkommen til fagseminar om samisk arkitektur og arkitekturhistorie i utstillingen «Girjegumpi. Sámi arktitektuvragirjerájus» i Nasjonalmuset – Arkitektur.

Samisk byggeskikk og arkitektur har en forsvinnende liten plass i norsk arkitektur- og kunsthistorie. Dette fagseminaret skal fylle noe av dette hullet. Seminaret avsluttes med en samtale som diskuterer nyere arkitektur for samiske institusjoner, prosessen rund denne arkitekturen og mulige alternativer.

Følg seminaret direkte her fra kl. 11, lørdag 16. oktober

Jobber ... Jobber ...

Program for dagen

• Randi Sjølie, arkitekt: «Byggeskikk i samiske landskap»
  • Mathias Danbolt, førsteamanuensis i kunsthistorie, Københavns universitet: «Samisk arkitektur i 1700-tallets koloniale billedkultur om ’Dansk Finmark’»
  • Bente Aass Solbakken, seniorkurator, Nasjonalmuseet: «Unasjonal byggeskikk»
  • Ivar Bjørklund, professor, Norges arktiske universitetsmuseum: «Gjenreising som fornorsking – hvilke konsekvenser fikk gjenreisingen av Nord-Troms og Finnmark for samer og kvener?»
  • Sunniva Skålnes, avdelingsdirektør, avdeling for kulturminne, miljø og areal, Sametinget: «Samisk gjennom bruk»
  • Elin Haugdal, professor i kunsthistorie, Universitetet i Tromsø:  «Strategier i utformingen av samiske monumentalbygninger»
  • «Staten bygger Sápmi?» Panelsamtale, ledet av arkitekt og skribent Astrid Fadnes
    I panelet: Ole Henrik Einejord, Code arkitektur, Stein Halvorsen, Stein Halvorsen arkitekter, Elin Haugdal, Universitetet i Tromsø, Gisle Løkken, 70°N arkitektur, Joar Nango