«Athene og krigere». Avstøpninger etter skulpturer i Glyptotheket i München ved G. Geiler München, 1881.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Hva kan gipsavstøpninger av skulpturer lære oss om historien og om oss selv? I et eget rom i det nye museet vil det vises ca. 70 avstøpninger etter skulpturer fra en periode på 4 500 år. Egyptiske faraoer, greske og romerske guder og gudinner, italienske og franske fyrster opptrer side om side. Gamle samlinger av gipsavstøpninger et aktuelt tema verden over. Kurator Mai Britt Guleng forteller om hvorfor Nasjonalmuseet velger å hente fram igjen denne delen av samlingen og om planene for rommet.

Foredraget varer i 30-45 min. Vi setter av tid i etterkant til å besvare spørsmål fra kommentarfeltet.

Om publikum kan delta fysisk på arrangementet avhenger av smittesituasjonen knyttet til covid-19.

Foredraget strømmes direkte på museets Facebook-side og på YouTube.

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. «Mot et nytt museum» inkluderer foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger. Serien gir et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Se flere foredrag

Se foredraget her