hvit gipsfigur i spagaten
Menga Schjelderup-Ebbe, «Papillon», 1892–94.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

En naken, bevinget kvinne i spagat, hogd i marmor, ble i 1894 båret inn på Verdensutstillingen i Antwerpen. Bak sto en kvinnelig bildehogger: norske Menga Schjelderup-Ebbe.

I ettertid regnes skulpturen Papillon som kunstnerens hovedverk. Når Nasjonalmuseet neste år åpner dørene, vil verket danne midtpunktet i rom 55 i den nye samlingsutstillingen. Men hvem var Menga Schjelderup-Ebbe? Og hvorfor er hun knapt nevnt i kunsthistoriske oppslagsverk?

I foredraget tar seniorkurator formidling Ellen J. Lerberg deg inn i Schjelderup-Ebbes kunstnerskap. Høsten 2021 er Lerberg også aktuell med en artikkel om kunstneren i Kunst og Kultur.

Dette arrangementet er kun for Nasjonalmuseets Venner

Foredraget strømmes også digitalt 26. august.

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. «Mot et nytt museum» inkluderer foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger. Serien gir et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Se flere foredrag