Lina Bo Bardi i Casa de Vidro, 1952. © Instituto Lina Bo e P.M. Bardi.
Foto: Francisco Albuquerque

Utstillingen presenterer Lina Bo Bardis glasshus i São Paulo, Casa de Vidro (1950–52), i Sverre Fehns glasspaviljong (1997–2008). Denne sammenstillingen tjener som utgangspunkt for en dialog mellom to arkitekter som aldri møtte hverandre, og som arbeidet i hvert sitt hjørne av verden. Likevel finnes det overraskende likheter mellom dem: den skulpturelle bruken av betong, det langvarige engasjementet for rehabiliteringsprosjekter og gjenbruk av historiske bygninger, og stor interessen for utstillingsdesign.

Utstillingen omfatter også en dialog mellom Bo Bardi og Fehns arkitektoniske uttrykk og det visuelle språket til kunstneren Veronika Kellndorfer. Nasjonalmuseet – Arkitektur ga den Berlin-baserte kunstneren i oppdrag å presentere Bo Bardis Casa de Vidro i en ny installasjon skapt spesielt for Fehns glasspaviljong. Kellndorfer bruker omdannede og rastrerte fotografier av bygningen og overfører dem til store glassplater ved hjelp av serigrafi. Resultatet er en fremstilling av huset som er uskarp og malerisk på samme tid. Installasjonen omfatter en skulpturell tolkning av Casa de Vidros hevede atrium i målestokk 1:2.

Dialogen fortsetter til og med i visningselementene som brukes i utstillingen: Vi kombinerer Bo Bardis ikoniske glasstaffelier, som ble utviklet for å vise malerier i Museu de Arte de São Paulo (MASP), med de modulære veggelementene som Fehn tegnet for Nasjonalmuseet – Arkitektur.

I samarbeid med Instituto Lina Bo e P.M. Bardi, São Paulo og Veronika Kellndorfer, Berlin. 

Utstillingen «Det norske glasshuset» vises samtidig i museets hvelv.

Presse: Elise Lund 

Utstillingskurator: Markus Richter

Formidlingskurator: Talette Rørvik Simonsen

Prosjektleder: Eva Madhus