Enter Through the Balcony
  • 23. oktober 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Fire kortfilmer av den ukrainske filmskaper Roman Blazhan vises i Nasjonalmuseets Auditorium. Filmskaperen Roman Blazhan jagde først en karriere innen energihandel og finans, men har de siste årene laget kortfilmer som utforsker byrommet og menneskene i dem.

«Enter Through the Balcony»

Filmen utforsker fenomenet «balkongen» som en liten arkitektonisk form. «Enter Through The Balcony» er en reise gjennom tiårene. Det er en titt på innsiden av balkonger og deres eiere i byer over hele Ukraina. Det er et balansert og dyptgående syn på balkongene fra deres eiere, ansatte i byråd, historikere, sosiologer, urbanister, utviklere og arkitekter. Gjennom historien til balkongene utforsker filmen historien til det post-sovjetiske Ukrainas liv, kultur og forholdet mellom personlig og offentlig rom i byer.  «Enter Through The Balcony», et engasjerende kjærlighetsbrev til Ukraina og dets folk, undersøker hvordan arkitektur kan være en nysgjerrig vei til en dypere forståelse av kultur og sted.

«Soviet Modernism. Brutalism. Postmodernism.»

«Soviet Modernism, Brutalism, Post-Modernism: Buildings and Projects in Ukraine from 1960 – 1990» ble utgitt til støtte for boken med samme tittel og undersøkte noen av Kyivs bemerkelsesverdige arkitekturarv av betong. Mens han fokuserer på Ukraina, reflekterer regissør Roman Blazhan over den universelle konflikten i hver generasjons stadig skiftende verdsettelse og avvisning av den forrige generasjonens forståelse av arkitektur.

«Landscape Architecture: Rethinking the Future Out of a Totalitarien Past»

Sovjetunionen kollapset for 29 år siden, men spøkelsene fra dens totalitære fortid lever videre, mest fremtredende i landskapet i landet. Det som skulle bli fortiden fortsetter å være nåtiden. Hvis urbane rom former verdiene til innbyggerne, hvordan føles det å leve i et postsovjetisk Ukraina i dag? Filmen utforsker fortiden, nåtiden og fremtiden til urbane rom i Ukraina og fanger den unike historiske prosessen med å bygge nye samfunn i det post-sovjetiske landskapet.

«Orthodox Chic»

Inspirert av boken med samme navn viser «Orthodox Chic» vanviddet med å bygge religiøs arkitektur i det uavhengige Ukraina. Dette er innkapslet i én bestemt historie: Hver gang et midlertidig «minikapell» har blitt installert på et bestemt sted er det meningen at en stor kirke endelig skal erstatte det. Pater Petro (Peter) har søkt om planleggingstillatelse og samlet inn penger til byggingen av St. Peter og Paul-kirken i mer enn 20 år. Selv om han ikke lykkes i løpet av livet, vil sønnen Pavlo (Paul), også prest, ta over arbeidet. Dette bestemte øyeblikksbildet er bare en av dusinvis av lignende historier som skjer akkurat nå i Ukraina.

Teknisk informasjon

Regissør: Roman Blazhan

Tittel: Enter Through the Balcony
År: 2020