Foto: MIT press
  • 2. desember 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

I forbindelse med den kritikerroste utstillingen «Piranesi og det moderne» inviterer Nasjonalmuseet til lansering av Victor Plahte Tschudis bok "Piranesi and the Modern Age", som utgis på MIT Press.

Utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og bygger på Tschudis forskingsarbeid.

I Piranesi and the Modern Age sporer forfatteren Giovanni Battista Piranesis (1720–1778) innvirkning på litteratur, fotografi, maleri, film og arkitektur i det 20. og 21. århundret. Han hevder at Piranesi ikke bare påvirket det moderne, men at det moderne, gjennom Piranesi, oppdaget seg selv.

I den italienske kunstnerens etsninger fant vår tid kimen til fenomener og teknikker som var grunnleggende nye, slik som psykoanalyse i litteraturen, montasje i film, abstraksjon i maleriet og postmoderne motsetninger i arkitekturen.

Den gradvise innlemmelsen av Piranesi i den moderne kulturen har vært viktig i en slik grad at denne bokens kartlegging av den presenterer intet mindre enn en alternativ historie om det siste århundret.

Program:

• Velkommen ved Stina Högkvist, avdelingsdirektør samling, Nasjonalmuseet
  • Innledning ved Thomas Weaver, Senior Acquisitions Editor, The MIT Press
  • Innledning ved forfatter Victor Plahte Tschudi, professor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  • Foredrag ved Adrian Forty, professor emeritus ved The Bartlett School of Architecture, University College London