Ilavenil Vasuky Jayapalan
  • 22. juni 2022
  • Stovnertårnet

Onsdag 22. juni kan du oppleve performancen «Nevromelanin». Performancen finner sted på Stovner, i Stovnertårnet.

Signalbygget Stovnertårnet vekte misnøye og mobilisering, siden området hadde vært uten et ungdomstilbud i over 7 år ved byggeåret og kostnaden for tårnet kunne dekket tilbudet i mange år fremover. I Stovnertårnet på onsdag får du møte Nora, en ung skeiv person fra Groruddalen, spilt av Kristine Utne Stiberg. Gjennom hennes monolog utforsker kunstneren Ilavenil Vasuky Jayapalan utenforskap og virkelighetsforståelser, samt hvor smertefulle disse kan være. Understreket med musikk av kunstnerens egen mor og hennes band, Raga Blues.

«Nevromelanin»
Med «Nevromelanin» utforsker kunstneren Ilavenil Vasuky Jayapalen monopolet på sannhet og vold, og medienes rolle i å drive dette frem. Uunngåelig utforskes delegitimeringen av postkoloniale frigjøringskamper, definisjonen av ekstremisme, fake-news og konspirasjonsteorienes natur med utgangspunkt rundt refleksjoner fra den Eelam Tamilske frigjøringskampen og hans oppvekst i Groruddalen. «Nevromelanin» er en forlengelse av videoverket med samme navn, få med deg verkets første del på Nasjonalmuseets videoplattform.

Ilavenil Vasuky Jayapalan
Med et transdisiplinært perspektiv, som inkluderer billedkunst, musikk, film, animasjon, design, kuratering med mer, ser Ilavenil Vasuky Jayapalan nøye på «det norske». Han er fra Groruddalen, og mye av hans kunst dreier seg rundt identitetsmarkører og hvordan de uttrykkes på nett, i visuell kultur og det daglige.

Jeg kaller det kunst
«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. September.