Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
  • 11. juni 2022
  • Nasjonalmuseet

Opplev tre generasjoners møte med Nasjonalmuseet i performancen «Family». Kunstverket fremføres første gang på det nye museets åpningsdag.

En helt spesiell performance er skapt til åpningen av Nasjonalmuseet. I selve hjertet av museet, den store utstillingen som presenterer museets samling av kunst, arkitektur og design, blir kunstverkene tolket gjennom sang – med all den skjønnhet, grusomhet, humor og ettertenksomhet som opplevelsen av kunst kan gi oss.

«Family» fremføres tre ganger på åpningsdagen 11. juni:

• Kl. 14.00–15.30
  • Kl. 17.00–18.30
  • Kl. 20.30–22.00

Det er en vanlig familie som deler sitt møte med museet og samlingen gjennom dette kunstverket, der de synger titlene på enkelte kunstverk eller rom i museets første og andre etasje. Publikum oppfordres til å bli med på turen rundt i museet. Det er ingen involvering som kreves; familiemedlemmene vil uforstyrret framføre komposisjonen, og blir et ekstra kunstverk for de som er villige til å lytte.

«Family» er skapt av den italiensk/belgiske kunstneren Francesca Grilli og handler om tid, representert ved de ulike generasjonene og deres stemmer. I samspill med kunstverk fra samlingspresentasjonen, som representerer en periode på tre tusen år, får performancen også en utvidet tidsdimensjon.

– Jeg liker idéen om at en familie kan ta eierskap til museet. Ved å feire sine favorittverk med sang blir de selv en del av institusjonen, sier Grilli.

Sammen med Nasjonalmuseet gjennomførte hun i 2021 en åpen utlysning der alle slags sangglade familier kunne melde seg på. Det eneste kriteriet for å delta var at minst tre generasjonsledd var med; «Family» utforsker konsepter som kjærlighet og fellesskap og handler om mer enn biologiske bånd.

Den utvalgte familien har utviklet komposisjonen sammen med Grilli og komponisten hennes, Alessandra Bordiga. Resultatet er en performance, unik for Nasjonalmuseet, som fremføres av familien mens de vandrer gjennom museet.

Performancen blir fremført i Nasjonalmuseet én gang hvert kvartal i en periode på to år. Slik følger vi også familien over tid. Den vises for publikum for første gang på åpningsdagen 11. juni.

Kunsterens team

Francesca Grilli / kunstner