• 31. juli 2022
  • Nasjonalmuseet – Takterrassen, Lyshallen
  • 17–20

Det er et kjent kvensk ordtak som lyder «det er kvensk å tro at man ikke er kvensk».

Kvääninuoret – Kvenungdommen vil bruke dette «Søndag Ta Over»-arrangementet til å lage en motreaksjon til denne tanken, med arrangementet Vi kaller det kvensk, som spiller på utstillingstittelen vår «Jeg kaller det kunst». Målet er å skape en møteplass med en samtale om identitet som kan være godt for både kvener og andre minoriteter.

Arrangementet er gratis, men krever inngangsbillett til museet. Kjøp billett i skranken eller her.

Søndag Ta Over

I arrangementsserien «Søndag Ta Over» blir ulike grupper invitert inn for å ta over utstillingen «Jeg kaller det kunst». De får hallen til å utfolde seg i og gjøre hva de vil, og du som publikum er velkommen til å ta del!

Kvääninuoret – Kvenungdommen

Kvääninuoret – Kvenungdommen er en landsdekkende ungdomsorganisasjon under NKF-RK som ble stiftet i 2008. Kvääninuoret arbeider med å skape møteplasser for kvensk ungdom og å styrke en kvensk ungdomsidentitet og kultur. Ungdomsorganisasjonen fremmer unges interesser på ulike nivåer for å utvikle eget språk, kultur og samfunn.

«Jeg kaller det kunst»

«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. September.