• Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • Torsdag 8.september 18-21, fredag 9.september 12-17, lørdag 10. & søndag 11. september 12-21

Staged Institutions IV - The City, the Courtyard, the Lighter et performativt totalverk i Lyshallen. Hver torsdag kveld fra 7. juli til 8. september blir installasjonen ytterligere levendegjort, og gjennom kveldstimene kan du gli inn i møter med mennesker, skulpturer, arkitekturen og lyset. Man kan komme og gå under performancen, være der et kvarter eller to timer.

Når du går opp trappen til Lyshallen møter du et gult vindu og på toppen av trappa møter du en gul vegg til venstre. Herifra kan du gå opp en trapp, inn i en labyrint som minner om et byrom, med leiligheter, sauna, atelier, museum, bakgater og torg.

Kunstneren selv er tilstede de fleste av dagene i hele åpningsperioden, og noen ganger bor andre der, noen ganger er det en annen besøker som setter seg ned, flytter inn, og blir del.

• Konsept, arkitektur, regi: Goro Tronsmo.
  • Live performance av og med: Paal Herman Ims, Magdalene Solli, Fredrik Høstaker, Ida Wigdel, Anna Ladegaard, Karina Walgermo Johnsen, Rina Rosenqvist, Sarah Francesca Brænne, Ylva Greni, Goro Tronsmo.
  • Grafisk iscenesettelse/konsept: Ylva Greni.
  • Samarbeidspartner lysinstallasjon av Lyshallens vindu og vegg: Ingeborg Staxrud Olerud.

Følg prosjektet her.

Ingen påmelding påkrevd, men billett inn til museet kreves. Billetter kan kjøpes i døren eller her.

Goro Tronsmo

Goro Tronsmo er billedkunstner og regissør. For utstillingen «Jeg kaller det kunst» har hun utviklet en arkitektonisk installasjon for hele Hall 3 i Lyshallen.

«Jeg kaller det kunst»

«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. September.