• 10. august 2022
  • Nasjonalmuseet – Samlingen rom 45, 49, 50, 54, 57, 58, 59, 61
  • 17–18

Opplev Mii golggahit joga, bálgá, njuvccaid, váriid (We Pour the River, the Path, the Swans, the Mountains) – en performance av Elina Waage Mikalsen i samarbeid med Katarina Barruk, Viktor Bomstad, Ingrid Frivold og Trine Hansen

Performancen starter i samlingspresentasjonens rom 45 i museet.

I denne performancen kan du følge utøverne gjennom museets samlingspresentasjon. Gjennom joiken deler de av sine landskap, sine kropper og sine historier i en performance som beveger seg gjennom en del av Nasjonalmuseets samlingsutstilling der det samiske i stor grad er visket ut. Utøverne søker å fylle det nye Nasjonalmuseet og dens innhold med joik, i en vandring som kan virke både helende og utfordrende.

Performancen avsluttes ute på takterrassen fra Lyshallen der du kan nyte hjemmelaget rognbollsuppe lagd og servert av familie: Jenny Mikalsen, Gerd Mikalsen og Hanne Mikalsen.

Performancen er gratis med inngangsbillett til museet.

Med:

• Utøvere: Elina Waage Mikalsen, Katarina Barruk, Viktor Bomstad, Ingrid Frivold og Trine Hansen
  • Joikementor: Sara Marielle Gaup
  • Kostymedesigner: Ramona Salo
  • Syerske: Anette Danielsen
  • Veverske: Hege Nilsen

Elina Waage Mikalsen

Elina Waage Mikalsen fra Tromsø er både norsk og samisk, og bruker denne identitetstematikken i sine arbeider. Hun skaper kunst og musikk som oppleves moderne med utgangspunkt i sjøsamisk kultur og historie.

«Jeg kaller det kunst»

«Jeg kaller det kunst»  er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. September.