• 9. september 2022
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

I Sen fredag denne uka tar kunstner Kirsty Kross over hele Lyshallen og gir deg en one night only happening av performance, fargerik installasjon, musikk, dans og punka luksus.

Kunstner Kirsty Kross har reist fra Australia til Berlin til Norge. I verket Chandeliers – A One Night Only Happening with Kirsty Kross tar hun deg med gjennom sin historie via selvlagde «lysekroner», kostymer og masker som publikum kan ta i bruk for å bli med på kunstnerens opplevelse og generell feststemning i Lyshallen.

For å markere den siste helga av «Jeg kaller det kunst» har vi gratis inngang for alle under 25, denne helgen. Man trenger ikke bestille på nett. Det er bare å møte opp i billettskranken.

Om verket

I Chandeliers – A One Night Only Happening with Kirsty Kross blir du med på kunstnerens opplevelser fra sin egen reise fra Queensland, Australia til Berlin, Tyskland og til Norge. Da hun kom til Norge i 2015 ble hun fascinert av alle lysekronene hun så i hjemmene til folk. Hver hall i Lyshallen presenterer kunstneren sin egen samling av «lysekroner», som myteskapende fyrtårn av håp eller fortvilelse, privilegier, flaks og hva det innebærer.

Om Kirsty Kross

Kirsty Kross er en kunstner som jobber med performance og tegninger. I kunsten sin jobber hun med ulike temaer som kvinners kropp og rolle i samfunnet, økologiske spørsmål og språk. Hun understreker ofte det absurde i sine arbeider. Gjennom performance bruker hun sin egen kropp, ofte ikvedd et fiskekostyme, og snakker med oss om utfordringer ved å leve i en tid hvor alt er prekært.

Sen Fredag

Hver fredag skjer det noe i «Jeg kaller det kunst», vi kaller det Sen Fredag. Programmet starter fra kl 17.00 og vil alltid være en eller flere performancer fra en av kunstnerne invitert til utstillingen. Få med deg performanceprogrammet hver fredag gjennom hele utstillingsperioden.

Om utstillingen

«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. September.