• 31. august 2022
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

På onsdag fra kl 18.30 kan du få se og høre hva som har blitt til med risoprinteren til kunstner Jessica Williams og kunstnerne hun har jobbet med i utstillingen. Det blir opplesning og performance med blant andre kunstnerne Niels Munk Plum, Kirsty Kross og selvsagt kunstneren bak det hele, Jessica Williams!

Hva er ideen bak verket pile og hvordan overføre en opplevelse av en performance eller et kunstverk til ord og bilder? Jessica Williams vil være til stede fra 12.00 i verket som hun har jobbet med i Lyshallen i august.

I tillegg til pile av Jessica Williams, blir det visning av verkene:
A distributed sadness av Petter Buhagen
Antiphony av Hanan Benammar
The space & it's double av Niels Munk Plum
Chandeliers - A One Night Only Performance Happening with Kirsty Kross av Kirsty Kross

Om kunstneren

Hva betyr bøker og fysiske trykk i en digital hverdag? Kunstner Jessica Williams prøver å finne ut av det. Hun driver forlaget Hverdag books, som bruker risotrykk. Det er en maskin som gir et analogt uttrykk gjennom silketrykk, ofte i en eller to farger, og hver farge trykkes separat. Det er det hverdagslige Williams er interessert i, enten om det er å trykke en analog versjon av en smarttelefon eller å samarbeide med andre om deres kunstverk.

Om verket

pile av Jessica Williams er både en publikasjon som kan settes sammen av publikumet, og et levende publiseringsverksted som aktiveres i fire uker som en del av utstillingen. I løpet av Williams' opphold på museet lages det fire kunstnerbøker i tillegg til hennes eget verk pile. Kom og sett sammen en bok, og meditere på fysiske trykk, fortiden, framtiden, og kunstnerisk verdi.

Jeg kaller det kunst

«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. september.