• 11. september 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet

11:00 Innenfra og ut

Felles for filmene i videoslipp #4 er at kunstnerne på forskjellige vis behandler sider ved sin egen personlige historie.

- Uma Feed, «The Only Story», 2019
- Victor Guzman, «As we recall Home», 2019
- Shwan Dler Qaradaki, «The Tatooed Sun», 2019
- Mahlet Ogbe, «Name My Dream», 2018
- Daisuke Kosugi, «Meeting Uncle Yuji», 2018
- Ellen Ugelstad, «Making Sense Together», 2018

14:00 Utafor og inn

Felles for filmene i videoslipp #5 er at de gir oss historier med store filosofiske spørsmål. Fortellingene dreier seg blant annet om dilemmaer som de ulike menneskene i filmene opplever.

- Anne Tveit Knutsen, «Tvillingsong», 2019
- Hanne Nilsen Nygård, «Tiden det tar å gå opp en trapp», 2019
- Dag Johan Haugerud og Cecilie Semec, «Lyset fra Sjokoladefabrikken», 2019 (vises kun i auditoriet)

17:00 Vet du hvor du er?

Et felles tema for filmene i videoslipp #6 er hvordan vi bruker kroppen og sansene våre til å navigere i tid og rom - gjerne i uvanlige situasjoner.

- Aleksander Johan Andreassen, «Undersyn», 2018
- Glafira Severianova, «Neste til høyre», 2018
- Eli Maria Lundegaard, «Barbarian», 2019
- Tokyo Twins, «Mutant life», 2019
- Marius Mathisrud og Oscar Juul-Sørensen, «The Voice is Loudest in Your Head», 2018-19

Visningene er gratis og krever ikke inngangsbillett til museet.

For å markere den siste helga av «Jeg kaller det kunst» har vi gratis inngang på museet for alle under 25, denne helgen. Man trenger ikke bestille på nett. Det er bare å møte opp i billettskranken.

Jeg kaller det kunst

«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge og utforsker hva som er utenfor og innenfor i kunsten. Utstillingen står i Lyshallen fra 11. juni til 11. September.