En kirkedør åpnes. En kvinne sitter på en benkerad og ser ut på de to som kommer bærende med dåpsbarnet.
Harriet Backer, «Barnedåp i Tanum kirke» (utsnitt), 1892.
Foto: Nasjonalmuseet
  • 21. november 2023 kl. 12.00–12.45 og 14.00–14.45
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • Begrenset antall plasser

Det er begrenset plass på omvisningene, og det er for tiden stor pågang. Vi anbefaler derfor å møte opp i god tid før omvisningen starter.

Velkommen til omvisning i utstillingen «Harriet Backer. Hvert atom er farge».

I denne utstillingen blir du kjent med Harriet Backers kunstnerskap gjennom et stort utvalg av hennes malerier. Utstillingen presenterer Backers liv, kunstneriske utvikling og posisjon i samfunnet gjennom en tid hvor kvinners rettigheter endret seg radikalt.

Harriet Backer (1845–1932) var en av de mest betydningsfulle norske kunstnerne i sin generasjon. Først og fremst malte hun interiørmotiver der det naturlige lysets virkninger og sterke, klare farger spilte en vesentlig rolle.

Omvisningen gir en introduksjon til utstillingen og Backers kunstnerskap. Oppmøte i utstillingen.

Omvisningen er gratis, men du må ha inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta. Det er for tiden stor pågang på omvisningene. Vi anbefaler derfor å møte opp i god tid før omvisningen starter.

Privat omvisning
Nasjonalmuseet tilbyr private omvisninger i hele utstillingsperioden. Ønsker du en privat omvisning? Ta kontakt med omvisninger@nasjonalmuseet.no for mer informasjon.