• Nasjonalmuseet
  • 11.30–12.00

Klassisk musikk trenger ikke innebære en lang kveld i en mørk sal. Vi inviterer til gratis lunsjkonserter der du kan ta deg en kaffe og noe å bite i fra kafeen, samtidig som du lytter til fantastisk musikk.

Konsertene spilles på scenen i vrimleområdet (ved siden av Storsalen i 1. etasje).

Tirsdag 7. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Helga Myhr og Tanja Orning

I dagens lunsjkonsert blir du kjent med fela som vant gullmedalje på Landsutstillingen i Bergen i 1898.
Fela ble laget på verkstedet til Anders C. Kleven i Kristiania (Oslo) og er vakkert utformet i stil og utskjæringer. Helga Myhr er en markant stemme på den norske folkemusikkscenen. På menyen står et eget klanglig univers utviklet sammen med cellist Tanja Orning.

Helga Myhr, hardingfele og Tanja Orning, cello

Musikk av Myhr og Orning

Onsdag 8. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Øyvind Gimse og Gunnar Flagstad

I dagens lunsjkonsert kan du møte celloen til en av tidenes største cellister, Jacqueline du Pré. På menyen står Elgars Cellokonsert, et musikalsk mesterverk uløselig knyttet til du Prés liv.

Øyvind Gimse, cello og Gunnar Flagstad, klaver

Musikk av Elgar

Torsdag 9. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Henning Kraggerud og Eivind Ringstad

I dagens lunsjkonsert møter du ikoniske instrumenter i samspill. Instrumentene er laget av Andrea Guarneri og hans barnebarn Giuseppe ‘del Gesu’ Guarneri, og de har begge en virtuos karakter. På lunsjmenyen står et forrykende duo-program med musikk fra Mozart til Kraggerud.

Henning Kraggerud, fiolin og Eivind Ringstad, bratsj

Musikk av Halvorsen, Mozart og Kraggerud

Fredag 10. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Vertavokvartetten

Snurr lykkehjulet og vinn vakker musikk. På dagens lunsjkonsert møter du en av verdens fremste strykekvartetter, Vertavokvartetten. De har med seg et lykkehjul, slik at publikum kan være med å bestemme den musikalske menyen.

Medvirkende:
Vertavokvartetten: Øyvor Volle, fiolin, Annabelle Meare, fiolin, Berit Cardas, bratsj og Bjørg Lewis, cello

Program:
Lykkehjulet bestemmer verket som blir spilt.

Tirsdag 14. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Eldbjørg Hemsing og Håvard Gimse

På dagens lunsjkonsert kan du oppleve en av verdens fineste Stradivarius-fioliner, Rivaz, Baron Gutmann fra 1707, på nært hold. Stradivari utviklet sin stil gjennom hele sin karriere og du kan se en utvikling i alle instrumentene i utstillingen. Superduoen Eldbjørg Hemsing og Håvard Gimse har klassiske mesterverk på menyen.

Eldbjørg Hemsing, fiolin
Håvard Gimse, klaver

Musikk av Chopin, Grieg, Halvorsen og Ravel

Onsdag 15. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Cellisimo@oslo og Bjørg Lewis

På dagens lunsjkonsert får du mulighet til å høre et helt celloensemble. Blant instrumentene finner du en nydelig cello laget av Gennaro Gagliano i Napoli 1748. På menyen står vakre cellomelodier og et nytt norsk stjerneskudd, sopranen Hanne Marit Mordal Iversen.

Cellisimo@oslo, Bjørg Lewis, cello og Hanne Marit Mordal Iversen, sopran

Verk av Mozart, Schubert og Villa-Lobos

Torsdag 16. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Trio Taus

På dagens lunsjkonsert får du møte Trio Taus og et trekløver av instrumenter fra sterke musikkmiljøer i Italia. På menyen står Mozarts mesterverk Divertimento for stryketrio. Og kanskje ble akkurat disse instrumentene spilt på når Mozart gjestet operahusene i Mantova, Milano og Venezia på slutten av 1700-tallet?

Medvirkende:
Trio Taus: Liv Hilde Klokk-Bryhn, fiolin, Ida Klokk-Bryhn, bratsj, Torun Stavseng, cello

Musikk av Mozart

Fredag 17. februar, kl. 11.30–12.00
Lunsjkonsert: Anders Kjellberg Nilsson og Martin Sturfält

På dagens lunsjkonsert får du oppleve en fiolin laget av Michelangelo Bergonzi i Cremona i 1744. Den norsk-svenske stjerneduoen Anders Kjellberg Nilsson og Martin Sturfält byr på et program fra den nordiske gullalderen, med svenske Stenhammar og norske Svendsen på menyen.

Anders Kjellberg Nilsson, fiolin
Martin Sturfält, klaver