Peder Severin Krøyer, «Hipp, hipp, hurra! Kunstnersfest på Skagen», mellom 1887 og 1888.
Foto: Göteborgs konstmuseum / Hossein Sehatlou
  • 14. februar 2023
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 18.00–20.30
  • Begrenset antall plasser

Den danske skagenmaleren Peder Severin Krøyer inviterte ofte til kammerkonserter i sitt atelier.

En av disse kveldene, der Nerudakvartetten spilte for et publikum av kunstnere, er foreviget i maleriet Musikk i Atelieret. Dette bildet kan nå sees i utstillingen Mestermøter. Et annet sentralt verk hvor Krøyer har malt sine kunstnervenner er Hip, hip hurra! dette fra en av mange kunstnerfester på Skagen.  I spillefilmen med samme navn gjenskapes dette tablået, og du kommer nærmere innpå Krøyer og hans kunstnervenner. Den danske musikeren Mogens Andresen som blant annet har skrevet en bok om musikklivet i København, innleder til filmen.

Filmen er tekstet på norsk.