Carroll Dunham, «Wrestling Details 5», 2021 © Dunham, Carroll, BONO Ali Rahimi
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 18.00–19.00
  • På engelsk

Hva har kunst og sport til felles? I dette foredraget om brytemotiver i Carroll Dunhams kunst vil du også få møte Ali Rahimi og Exauce Mukubu fra den populære NRK-serien «Hodet i klemme».

Med utgangspunkt i Dunhams figurer av brytere i serien Wrestlers, vil kunstner og kurator Mathilde Carbel se nærmere på brytere som motiv gjennom kunsthistorien, og studere grensene for vår iakttakelsesevne, for våre fantasier og for kunsten; «Hvis kunst og idrett har noe til felles, må det være at begge er en lekegrind, en arena og et testfelt. Et sted der regler kan fjernes eller følges eller endres marginalt, i håp om at noe uventet skal oppstå.»

Foredraget er en del av formidlingsprogrammet til den aktuelle utstillingen «Carroll Dunham. Hvor er jeg? Grafikk 1985–2022». Dunham slo gjennom som kunstner i New York på begynnelsen av 1980-tallet og er i dag internasjonalt kjent for sine malerier, tegninger og sin grafikk. Utstillingen består av et utvalg verker som kunstneren ga i gave til museet i 2022.

Mathilde Carbel bor og jobber i Oslo. Hun er kurator for Billedkunstnerne i Oslo og har studert ved CAFA, Central Academy of Fine Art i Bejing, og ved Goldsmiths College i London. Hun har stilt ut ved blant annet Destiny’s Atelier and at ARIEL, Feminisms in the Aesthetics i København, og jobbet ved Kunsthall Oslo from 2016–2022.

I etterkant av foredraget vil Rahimi og Mukubu demonstrere brytesportens ulike kast og grep.

Foredraget vil bli holdt på engelsk.