Foto: Lars Bryngelsson
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 14.00–15.00
  • Begrenset antall plasser

Nå har du en ny sjanse til å få med deg den internasjonalt anerkjente Engegårdkvartetten (Engegård Quartet) i konsert i Nasjonalmuseet.

På programmet står Schuberts Strykekvartett nr. 15 i G-dur, D 887, komponert i 1826. Strykekvartett nr. 15 var den siste kvartetten skrevet av Franz Schubert, i juni 1826. Den ble gitt ut posthumt i 1851 under navnet Opus 161.

Komponert på umulige 10 dager tar Schubert det musikalske uttrykket til et musikalsk univers som ligger langt unna det klassiske idealet, der det alltid er balanse i uttrykket. Vi havner i stedet inn i en skrekkfilm eller et mareritt.

Engegårdkvartetten har vært aktive siden 2005 og er et av de mest ettertraktede kammermusikk-ensemblene i Norge. Kvartetten har en travel konsertplan og har opptrådt på flere av Europas fineste arenaer, blant annet Mozarteum i Salzburg og Rudolfinum i Praha. Engegårdkvartetten har gitt ut en rekke CD-er. Allerede for sin første innspilling skrev musikkmagasinet The Strad at «the playing is breathtaking», og ifølge International Record Review var det her snakk om en «first rate quartet playing».

Engegårdkvartetten

Arvid Engegård og Laura Custodio Sabas - fiolin
Juliet Jopling – bratsj
Jan Clemens Carlsen - cello