Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
  • 15. juli 2023
  • Nasjonalmuseet – Lobbyen, 1. et. og Salongen, 2. et.

Danserne Alexandra Tveit og Louis Schou-Hansen danser seg gjennom museet med seks kostymer laget av studenter på Kunsthøgskolen i Oslo. Antrekkene inngår i en serie på tolv, der studentene har tatt utgangspunkt i Thorvald Hellesens kunstverk, og ideen fra hans samtid om å tilføre bevegelse til det kubistiske maleriet.

I Thorvald Hellesens levetid førte scenekunsten kunstnere sammen både foran og bak scenen. Hans gode venn Fernand Léger og hans kone Hélène Pedriat designet begge kostymer og scenografi for Svenska baletten. Selv om det ikke finnes eksempler på at Hellesen jobbet med design for scene, vet vi at han jobbet kryssdisiplinært med mønsterdesign for søsteren, Sylvia Salvesens motestudio i Oslo.

Arrangementet er et samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo. Du trenger kun inngangsbillett til museet for å delta.

Velkommen!