Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 3. og 10. september kl. 12.00 og 15.00
  • På norsk
  • Begrenset framkommelighet

Velkommen til åpent hus i Villa Stenersen hver søndag i september og oktober!

Villa Stenersen ble tegnet av Arne Korsmo og regnes som en av de mest sentrale bygningene innenfor norsk funksjonalisme. Huset er et av Korsmos mest kjente arbeider, og ble tegnet på oppdrag fra Annie Stenersen og kunstsamleren og finansmannen Rolf E. Stenersen i 1937–1939. Villaen er fredet av Riksantikvaren, og det pågår en gradvis restaurering av huset tilbake til opprinnelige farger og materialer.

Det vil være omvisninger på norsk i villaen 3. og 10. september kl. 12.00 og 15.00 og på engelsk kl. 13.30. Fra og med 17. september er det omvisninger på norsk kl. 12.00, 13.30 og 15.00.

Kom gjerne innom kun for å utforske i hagen også!

Det er gratis inngang i Villa Stenersen og gratis å bli med på omvisningene, men du må hente en gratis billett.

NB: Omvisningene på norsk 3. og 10. september er nå fullbooket.

Slik kommer du til Villa Stenersen:

T-bane linje 1 (Frognerseteren) til Vinderen eller 2 (Østerås) eller 3 (Kolsås) til Borgen stasjon. Det tar ca. 10 minutter å gå fra t-banestoppene til villaen. Huset ligger i enden av en liten stikkvei inn fra Tuengen allé.

NB: Det er ikke mulig å komme til villaen fra Borgenveien.

Det er dessverre ikke mulig å parkere på eiendommen. Parkering i Tuengen allé eller andre områder som tillater parkering

Tilgjengelighet

Villa Stenersen er et fredet bygg fra 1930-tallet, og er ikke universelt utformet. Det er trapp ute og inne med tosidige håndledere, og adkomst for rullestol smalere enn 90 cm til første og andre etasje via hagen.