Harriet Backer, «Syende kvinne ved lampelys» (utsnitt), 1890.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • Nasjonalmuseet – Salongen
  • 28. september kl. 18.00–21.00
  • Begrenset antall plasser

Arrangementet er fullbooket. Vi praktiserer ikke ventelister ved avbestillinger. Alle er velkomne til å oppleve utstillingen fra og med første ordinære åpningsdag, 30. september.

Velkommen til åpningen av «Harriet Backer. Hvert atom er farge» i Lyshallen! Dette er den største mønstringen av Harriet Backers malerier siden 1996.

Harriet Backer (1845–1932) var en av de mest betydningsfulle norske kunstnerne i sin generasjon. Først og fremst malte hun interiørmotiver der det naturlige lysets virkninger og sterke, klare farger spilte en vesentlig rolle. Den norske kunsthistorikeren Andreas Aubert beskrev stilen hennes treffende da verket Blått interiør ble vist for første gang i 1883, som et maleri hvor «Hvert Atom er Farve».

I utstillingen blir du kjent med Harriet Backers kunstnerskap gjennom nærmere 80 av hennes malerier. Den presenterer både hennes liv, kunstneriske utvikling og posisjon i samfunnet gjennom en tid hvor kvinners rettigheter endret seg radikalt.

Program:

18.00–18.30
Dørene åpner.

18.30–19.00
Velkomst ved konstituert direktør i Nasjonalmuseet, Rune Bjerkås.
Tale ved Petter Snare, direktør for Kode.
Musikalsk innslag ved Anja Lauvdal.
Tale og offisiell åpning ved Ingrid Røynesdal, påtroppende direktør i Nasjonalmuseet.

19.00–21.00
Åpen utstilling i Lyshall 3. Det blir lett servering.

Museumsbutikken vil holde åpent under hele arrangementet, og tilbyr et godt utvalg av Harriet Backer-inspirerte produkter. Her får du også kjøpt utstillingskatalogen.

«Harriet Backer. Hvert atom er farge» er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Kode. Utstillingen vises i Nasjonalmuseet høsten 2023, før den reiser videre til Nationalmuseum og Musée d'Orsay. Utstillingens siste stopp er Kode, våren 2025.