familie på fire som som sitter rundt et bort i museumsverksted
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
  • 26., 27., 30. og 31. mars 2024 kl. 12.00–16.00
  • Nasjonalmuseet – Verksted A og B
  • Familievennlig

I dag forbinder mange fargen gult med påske, men visste du at for over 2000 år siden i antikken ble fargen gult faktisk forbundet med høy rang og makt?

I flere asiatiske land knyttes gult til god helse og framgang. På grunn av sola symboliserer gult ofte varme, liv og energi. Hva betyr gult for deg? Hvilke andre farger minner om påske?

I årets påskeverksted har Nasjonalmuseet latt seg inspirere av alle de gule designgjenstandene i samlingen. Ved å klippe, lime og brette kan du og barna skape deres egne påskeegg i ulike størrelser. Dere bestemmer selv om dere vil ta det med dere eggene hjem eller henge dem opp i verkstedet.

Arrangementet er gratis for barn og dere trenger ikke melde dere på. Barna må være i følge med voksen med inngangsbillett. Verkstedet passer for både små og store barn fra 4 år og oppover.

Velkommen til familieverksted i Nasjonalmuseet, hvor både små og store får kreativt påfyll!

Påske i Nasjonalmuseet

Utforsk Nasjonalmuseet i påska! I påskeuka kan du få med deg omvisninger og verksteder i forbindelse med samlingen og temporære utstillinger. Bli med på vandringer i samtidskunst, arkitektur, eldre bildekunst og designhistorie.