Maleri av Rothko i grønnlige farger
Mark Rothko, Uten tittel, 1968, akryl på akvarellpapir montert på lin, privat samling, New York. © 2023 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko / Artists Rights Society (ARS), New York / BONO
  • 22. mai 2024 kl. 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

Det er begrenset antall plasser. Arrangementet krever påmelding i Infoskranken samme dag, og du må ha billett til museet for å kunne delta. Første til mølla-prinsippet gjelder.

Fra og med slutten av 1950-årene blir mange av maleriene til Mark Rothko mørkere, enklere og mer alvorspreget enn tidligere. Hva var drivkraften bak disse endringene og hvordan kan man forstå dem?

Rothko er mest kjent for sine fargesterke malerier. I dette dypdykket vil kurator Øystein Ustvedt ta deg med rundt i utstillingen, men stoppe mest opp ved kunstnerens senere og mer fargefattige arbeider. Kanskje viser det seg at disse sene arbeidene er langt rikere og mer sammensatte enn de tidligere har blitt oppfattet som?

Dypdykket er en del av formidlingsprogrammet til «Mark Rothko. Malerier på papir», den første store presentasjonen av Rothko i Norden.

Arrangementet krever påmelding i infoskranken samme dag, og du må ha billett til museet for å kunne delta. Første til mølla-prinsippet gjelder. Oppmøte i utstillingen i Lyshallen.