Fargefeltmaleri av Mark Rothko i rødt og oransje
Mark Rothko, Uten tittel, 1969, National Gallery of Art, Washington, gave fra The Mark Rothko Foundation, Inc., 1986.43.275 © 2023 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko / Artists Rights Society (ARS), New York / BONO
  • 15. mai 2024 kl. 17.00–20.00
  • Nasjonalmuseet – Salongen

Velkommen til åpningen av «Mark Rothko. Malerier på papir»!

Utstillingen er et samarbeid med National Gallery of Art i Washington og viser over 80 malerier på papir fra hele Mark Rothkos karriere. Dette er den første store presentasjonen av Rothkos kunst i Norden. Kunstnerens sønn, Christopher Rothko, vil være til stede og åpne utstillingen.

Program:

17.30: Taler i Salongen og musikalsk innslag ved Oslo-filharmonien
18.00: Utstillingen i Lyshallen åpner
18.15: Kuratorsamtale i Storsalen med Adam Greenhalgh fra National Gallery of Art i Washington og Karianne Ommundsen fra Nasjonalmuseet. Samtalen foregår på engelsk.
19.15: Foredrag i Auditoriet ved Øystein Ustvedt, kurator i Nasjonalmuseet, “Mark Rothko. Fra A til Å”. Foredraget er på norsk
20.00: Museet stenger

Programmet starter presis. Åpningen er åpen for alle og har ingen påmelding, men du må ha inngangsbillett til museet for å delta. Første til mølla-prinsippet gjelder, kom gjerne tidlig for å sikre deg plass.