En stol, et rundt bord og et flygel i en funkisvilla med store vinduer
Villa Stenersen
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Velkommen til Villa Stenersen under Open House Oslo!

Villa Stenersen, fra 1939, er tegnet av arkitekt Arne Korsmo. Han tegnet villaen på oppdrag fra finansmannen og kunstsamleren Rolf E. Stenersen, som bolig og ramme for hans store kunstsamling.

Huset regnes som et av hovedverkene i norsk funksjonalisme. Villaen ble testamentert til staten som bolig for statsministeren, men er kun brukt av statsminister Odvar Nordli. Villaen er fredet, eies av Kulturdepartementet og Nasjonalmuseet driver omvisning.

Kort omvisning kl 13, 14 , 15 , 16 og 17. Meld deg på via linken over.

Mellom kl 12 og 13 kan du gå rundt i huset på egen hånd. NB: Her gjelder førstehen til mølla. Grunnet Covid-19 vil det være maks 10 personer inne om gangen, og maks 10 personer i hver omvisningsgruppe.

Gratis inngang!

Velkommen!

Open House Oslo er et gratis initiativ som arrangeres en gang i året. Formålet er å vise fram arkitektoniske mesterverk i Oslo og Akershus for innbyggerne. Målet er å gi alle muligheten til å oppleve arkitektur; det være seg bygninger, interiører, hager, parker og uterom.

Se komplett Open House Oslo-program her