Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Velkommen til foredrag i Villa Stenersen med Lin Stafne-Pfisterer!

Foran Villa Stenersen, i et rundt rosebed, står skulpturen «Torso» (1928) av den svensk-danske kunstneren Gerhard Henning. Historien viser imidlertid at skulpturen hadde en langt mer prominent plassering tidligere; i hjørnet av tomten, ved fonden av den lille stikkveien som fører til huset, og dermed en tydelig markør for hva som ventet den besøkende til dette framtidshuset.

I dette foredraget blir publikum med på å nøste i de historiske trådene for å se sammenhengene mellom skulpturene i og rundt Villa Stenersen, og hvordan arkitekten Arne Korsmo påvirket valg av skulpturer og aktivt brukte dem i iscenesettelsen av arkitekturen.

Lin Stafne-Pfisterer er kunsthistoriker og kurator formidling i Nasjonalmuseet. Hun har i en artikkel i Kunst og Kultur (2019) skrevet om dette temaet. Blant hennes andre utgivelser er «Edvard Munch og Axel Gallén in Berlin 1895. Eine Begegnung zwischen zwei nordischen Symbolisten» i Akseli Gallen-Kallela & Berlin. Die Historischen Schichten der Gemälde (2014) og «Norske og finske forbindelser i kunstlivet omkring 1900» i Det magiske nord. Finsk og norsk kunst omkring 1900 (2015).

Arrangementet er gratis, men krever påmelding. Det er et begrenset antall plasser.

Dypdykk

Foredraget er del av serien Dypdykk, der Nasjonalmuseet inviterer inn på nye veier inn i kunst, arkitektur og design gjennom fordypning og ekspertise i enkeltverk, i andre fagområder og gjennom personlige møter.