Skjermdump fra spillet Animal Crossing, med kunstverk på en vegg

Nintendo Switch-spillet Animal Crossing tar verden med storm, og nå kan du også putte mesterverk fra Nasjonalmuseets samling inn i spillet.

I Animal Crossing: New Horizons for Nintendo Switch får du i oppgave å etablere et nytt samfunn på en forlatt øy, og utforme verdenen etter egen smak. Hus og omgivelser kan designes og endres, og deles med andre.

Vi har tilgjengeliggjort verk fra samlingen til Animal Crossing-design, som du kan ta med inn i spillet, stille ut i Animal Crossing-huset ditt eller bruke som mønster på klær. Bruk oppskriften under for å importere verkene inn i ditt Animal Crossing-spill.

Nå kan du bruke 29 000 av Nasjonalmuseets verk i spillet

Vi har nå tilgjengeliggjort store deler av samlingen av eldre kunst i en QR-kodegenerator, så du kan ta med ditt favorittverk inn i spillet!

Dette gjelder verkene hvor rettighetene er falt i det fri.

Gå inn på den digitale samlingen, finn ditt verk, og trykk på «Ekstra» under verksbildet. Her finner du en QR-kodegenerator der du kan velge utsnitt og få en QR-kode som kan benyttes i Animal Crossing. Se oppskriften under for videre instruksjoner.

Her er oppskriften

1. Åpne Nintendo Switch Online-appen (tilgjengelig for iOS eller Android) på din telefon, og sett opp NookLink-funksjonaliteten for å koble appen med Animal Crossing-spillet.
  2. Gå inn på Animal Crossing-delen av appen og velg «Designs», og «Scan a QR code».
  3. Scan en av QR-kodene fra QR-kodegeneratoren beskrevet over, eller eksempelbildene under, for å importere verket du ønsker deg, og velg «Save».
  4. Åpne NookPhone i Animal Crossing. Velg «Custom Designs» og trykk + for å laste ned. Nå ser du filnavnet på verket du scannet inn med QR-koden. Trykk OK, og plasser det i oversikten over egne design.

Nå kan du plassere verket på veggen, for seg selv i rommet eller utendørs, på bakken eller på klær. Du får kun scannet inn ett design om gangen, så gjenta steg 3 og 4 for hver nye QR-kode.

Del gjerne screenshots av Nasjonalmuseets verk i din Animal Crossing-verden i sosiale medier! Tag oss med @nasjonalmuseet, så kanskje vi deler.

For de avanserte

Er du klar for en utfordring? Scann inn alle QR-kodene for delene av denne varianten av det mektige Baldisholteppet, og sett de så sammen til en helhet. Plasser teppet på bakken der du måtte ønske noe ekstra eksklusivt å trå på.

QR-kodene er generert med verktøyet Animal Crossing Pattern Tool –  https://acpatterns.com/