Maleri. Fjellside med små løvtrær i blader i gult og oransje. Helt til høyre i bildekanten ser man noen kvinneskikkelser.
Gerhard Munthe, «Høststemning» (utsnitt), 1879
Foto: Nasjonalmuseet

Om høsten viser den norske naturen seg fra sin aller beste side, og det er ikke like trangt om plassen ved de mest populære reisemålene. Her er fem kunst-inspirerte turforslag.

Norge har en lang og rik tradisjon for å forevige vår vakre natur, på 1800-tallet ført i penselen av landskaps- og friluftsmalere fra hele landet. Mange av dem var ivrige friluftsentusiaster selv og brukte naturen til rekreasjon, oppdagelser og selvransakelse.

Her har vi samlet et knippe reiseruter, hvor du kan vandre i kunstens spor og gjøre dine egne naturstudier i noen av landets vakreste omgivelser.

Majestetiske fjell på Nordkapp
Anna-Eva Bergman, «L9-1963 Nordkapp», 1963 (plate)/1964 (trykk) © Bergman, Anna-Eva/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Jeanette Veiby

Nordkapp: Utsikt ved verdens ende

Det dramatiske Nordkapplatået har vært et populært kunstnerisk motiv siden slutten av 1700-tallet. I samlingen finner du flere motiver herfra.

Norske Anna-Eva Bergman og japanske Hiroshi Sugimoto er to av kunstnerne som har skildret naturinntrykkene fra Nordkapp i nyere tid. Bergmans grafiske trykk L9-1963 Nordkapp nærmer seg abstraksjonen, men klarer samtidig å fange den mektige opplevelsen av de loddrette klippesidene som reiser seg fra havet. Heller ikke Sugimotos fotografi består av mer enn linje som skiller lyse og mørke former, men formidler likevel en følelse av å stå ved verdens ende.

Nordkapp og strekningen langs E69 ved kysten av Porsangerfjorden er blant landets aller flotteste kyststriper, med værbitte klippelandskap og horisontlinjer som forsvinner ut i Nordishavet.

Det er ikke rart at Nordkapp tiltrekker rundt 200 000 turister hvert år. Men de fleste av disse kommer i sommermånedene, så høsten kan være en fin tid å besøke det som gjerne kalles Europas nordligste punkt.

Uendelig hav
Hiroshi Sugimoto, «Nordishavet, Nordkapp I», 1990 © Sugimoto, Hiroshi/BONO

Vang: Høstvandring til Hugakøllen

Det finnes vel ingen bedre årstid for fjellturer enn høsten, når landskapet farges i alle tenkelige rødgule toner? Gerhard Munthes malerier fra Øylo setter en i alle fall i høststemning.

Øylo ligger i Vang kommune, helt vest i Valdres. I Vang finner man flere godt bevarte stavkirker og noe av den flotteste naturen i denne delen av Innlandet. En av de mest populære fjellturene i området går til Hugakøllen, som ligger 1 131 meter over havet. Kollen kan nås på én til to timers gange, selv for de minste. Fra toppen har man utsikt i alle himmelretninger.

I dalsidene på vei ned fra Hugakøllen passerer man bjerkeskog og støler ved Øylo, og trer inn i høstlandskapene som Munthe malte for 140 år siden.

Rauland: Friluftsliv for hele familien

Hugo Lous Mohr en av mange norske kunstnere som har skildret Telemarks landskap. Bildet av Rauland i høstdrakt viser et stemningsfullt og dramatisk fjellandskap i rikt fargespekter.

– Mohr er kanskje best kjent for sine dekorative takmalerier i Oslo domkirke. Ved siden av kirkeutsmykninger og portrettmaleri, var landskap Mohrs foretrukne sjanger, forteller kurator Wenche Volle.

– Mohr oppholdt seg i Paris, og her fikk han impulser fra franskmennene Henri Matisse og André Derain, kunstnere som viste vei mot et fargesterkt og emosjonelt maleri, fortsetter Volle.

Det er mange friluftsmuligheter i Rauland, både kanopadling, hesteridning og flotte turstier. En barnevennlig tur er Falkeriset, på tre kilometer tur/retur. Langs stien kan man se ruinene etter steinhyttene som nederlandske falkejegere bodde i frem til 1700-tallet. Fra Falkeriset har man utsikt mot Hardangervidda og Gaustatoppen.

Fjell i høstfarger
Hugo Lous Mohr, «Fra Rauland», 1941 © Mohr, Hugo Lous/BONO

Sigdal: Finn ditt Soria Moria

Ved siden av Edvard Munchs Skrik er det vel ingen norske kunstverk som har inspirert flere etterligninger enn Theodor Kittelsens Langt, langt borte så han noe lyse og glitre.

Maleriet av Askeladden som skuer ut mot blånene og det glitrende Soria Moria slott i det fjerne, er blant de mest kjente og kjære verkene i Nasjonalmuseets samling.

Skal du gjenskape motivet i de riktige omgivelsene må du ta turen til Sigdal i Viken fylke. Kittelsen malte Soria Moria-serien i 1900, da han og familien bodde i Lauvlia i Sigdal. Det antas at Kittelsen hentet inspirasjon til bildet fra utsikten mot fjellet Ranten på Norefjellplatået. Man kan komme seg til toppen av Ranten fra hyttefeltet Tempelseter ved Eggedal. Turen er krevende, men det er merket tursti, og fra toppen på 1 419 meter over havet er det fantastisk utsikt.

Theodor Kittelsen, «Langt, langt borte så han noe lyse og glitre», 1900.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Aurland: Fiske i Fearnleys fotspor

Thomas Fearnley regnes for å være en av våre største landskapsmalere. Han oppholdt seg store deler av livet i Tyskland, men reiste flere ganger på rundreise i Norge for å studere landskapet. På en vestlandsreise i 1839 hadde han med kunstnerkollegaene Achenbach og Breslauer. De tre er foreviget der de prøver fiskelykken i øsende regnvær. Været ser ikke ut til å plage kunstnerne – en av dem har til og med lagt seg til under paraplyen mens vannet strømmer ned fra sidene.

I en annen av Fearnleys tegninger fra Aurland er værforholdene bedre. Den lille fiskeren sitter på en knaus ved elvebredden, innrammet av majestetiske fjellsider og solskinn som bryter gjennom skydekket.

Med over 150 fiskevann og elvestrekning på flere kilometer, byr Aurland også i dag på ypperlige fiskemuligheter. Fiskekort gjelder for stangfiske i hele allmenningen.

I Aurland kan man også følge den historiske vandreruten gjennom Aurlandsdalen. Ruten går fra fra Østerbø til Vassbygdi, og tar 6–9 timer. Er man heldig kan man støte på villrein i høyfjellet.

God tur, og skitt fiske!