
Norske kunstneres innflytelse på musikken
Maleren Inger Sitter er et av de tidligste eksemplene på en kunstners innflytelse på et platecovers sluttresultat i Norge. I 1964 hadde hun et gjennombrudd med teksturrike collage-malerier ispedd utrevede papirremser fra avisenes forsider. Da den brått avdøde fløytevirtuosen Alf Andersen skulle hedres med et album viet hans musikk, brukte Sitter nettopp bilder og konsertanmeldelser fra aviser til å lage coveret. På en sort bakgrunn blandet med grafiske strøk i rødt, hvitt og blått, visualisere hun den norske tonekunstneren som hadde gått ut av tiden i ung alder.
Seks år senere skapte grafikeren og primus motor i Svein Finnerud Trio et av Norges første gatefold, eller utbrettbare cover, hvor opptil flere av hans kunstnervenner bidro både inni og utenpå. I utslått tilstand ga omslagene rom for større eller flere grafiske oppslag og informasjon om albumet, såkalte liner notes. Selv om sluttproduktet skulle signalisere hvilken sjanger trioen tilhørte, utfordret de formatets ytterpunkter med forskjellige uttrykk som popkunst, tegning og foto.
Nerdrum i omsluttende form


Punkens inntog


Vinylplatas død?

