Tekst av kommunikasjonsrådgiver Reidun Solheim

En skulptur i bronse med store øyne og hull som perforerer hele kroppen står på en transportkasse, merket med advarselen skjørt innhold. Ved foten ligger en halvåpen kasse fylt med magasinutklipp, tegninger og tekster.

Kassene har tilsynelatende hatt et liv i kunstens kretsløp, preget som de er av smuss, fotavtrykk og museumsetiketter. En Gucci-drakt og et par hudfargede strikkevotter, som fremstår som relikvier fra kunstnerens liv, ligger henslengt på installasjonen.

Bjarne Melgaard, «Lightbulb Man», 1997. © BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Morten Thorkildsen

Melgaards arbeider kretser rundt tabubelagte temaer som voldsdyrkende subkulturer, aids og grenseoverskridelser. Skulpturene har ofte hull. Disse kan gi assosiasjoner til flekkene aids-rammede kan få på kroppen. I videre forstand refererer de til to tilbakevendende temaer i Melgaards verk: bekjennelse og avhengighet.

Bjarne Melgaard, «Lightbulb Man», 1997. © BONO
Foto: Nasjonalmuseet
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Kontakt

Jina Chang

Konservator - nye kunstformer

Anja Sandtrø

Seniorkonservator - nye kunstformer