I samlingsutstillingen kan publikum fordype seg i utvalgte temaer, gjennom formidlingsskjermer, lydinstallasjoner, filmer og projeksjoner. Målet er å tilby engasjerende og uventede opplevelser. Men hvordan bruker publikum tilbudet? Ved å undersøke hvordan publikum opplever og tar i bruk den digitale formidlingen, ønsker vi å forbedre vår egen praksis.

Nasjonalmuseet gjennomfører spørreundersøkelser og observasjonsstudier for å kartlegge publikums bruk av den digitale formidlingen og forstå mer om hvordan formidlingsressursene fungerer i møte med publikum. I denne type undersøkelser anvendes blant annet det digitale verktøyet SEEZ, for å evaluere hvordan publikum opplever og bruker utstillingsrom, enkeltverk og formidlingsressurser. Utviklingen av SEEZ er et pågående samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Universitetet i Oslo.

Funnene gir oss verdifull innsikt som tas med i den videre utviklingen av digital formidling i Nasjonalmuseet. Kunnskapen og funnene vil bli delt internt og eksternt, og danner grunnlag for nye undersøkelser som del av et kontinuerlig utviklingsarbeid.

Publikasjoner og konferansepresentasjoner