Skyggespill

  • Kunstner: Christian Boltanski
  • Datering: (1984)
  • Betegnelse: Installasjon

Om verket

Christian Boltanski tar i sine følelsesladete arbeider opp spørsmål fra nyere historie. «Jeg er halvt jødisk, halvt kristen … Mer eller mindre alt jeg gjør, handler om holocaust,» sa han i et intervju i 1994.

Boltanski omformer konkret politisk og personlig historie til kunstverk som har en åpenbar, universell menneskelig dimensjon. Hovedtyngden av kunstnerskapet hans består av store teatrale installasjoner hvor betrakteren inviteres til å delta fysisk. Etter dette første fenomenologiske møtet med arbeidet, er det vanskelig å ikke bli følelsesmessig berørt.

Arbeidene til Boltanski har ofte en enkel, men skjør utførelse. De trekker gjerne veksler på universell ikonografi, og har et anstrøk av demonstrativ skjødesløshet. I sitt skyggeteater fra 1984 bruker han små håndlagde, enkle metallfigurer i primitiv stil, satt sammen av metallplater og ståltråd. Man kan se gjenferd, skjeletter, masker, skumle ansikter og en hodeskalle. Alt henger fra en enkel metallramme som er plassert på gulvet i visningsrommet. Figurer belyst av spoter kaster forstørrede skygger på veggene.

Til grunn for arbeidet ligger barnlige ritualer. Her tas livets og dødens dans til et uklart grenseland. Opplevelsen er ambivalent – lattervekkende og trist på samme tid. Boltanski sier selv at han alltid har vært fascinert av barndom, og han føler at vi alle bærer et dødt barn inne i oss.

Tekst: Andrea Kroksnes

Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Kunstner/produsent

Verksinfo

Datering:
(1984)
Andre titler:
Théâtre d'ombres (FRA)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
figurer av diverse materialer på stativ, halogenlamper og vifte
Mål:
  • Variable mål
Emneord:
Klassifikasjon:
Ervervelse:
Kjøpt 1994
Inventarnr.:
MS-03655-1994
Registreringsnivå:
Komplekst objekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Morten Thorkildsen/Andreas Harvik
Opphavsrett:
© Boltanski, Christian/BONO