Forslag til innredning av Sikkerhetsrådets salInnredning av Sikkerhetsrådets sal i FN-bygningen i New York Serietittel
-
Kunstnere:
- Arnstein Arneberg (Arkitekt)
- De Forente Nasjoner (Oppdragsgiver)
- Datering: Mars 1949
- Betegnelse: Interiørperspektiv
Om verket
Utformingen av Sikkerhetsrådets sal i FNs konferansebygning i New York var en gave fra Norge. Sverige ga salen for Det økonomiske og sosiale råd, og Danmark salen for Tilsynsrådet. Oppdraget med å tegne interiøret til «det norske rommet» gikk til Arnstein Arneberg. Han var opptatt av at salen skulle gjenspeile tidens norske kunst, og dekoren ble utelukkende utført av norske kunstnere.
Akvarellen med interiørperspektivet er detaljert utført og viser salen fra fondveggen mot det karakteristiske sirkulære bordet som åpnes opp mot tilskueramfiet. Bordet, hvor delegatene sitter, er plassert på en rød base, en slags sentralscene. Arneberg var opptatt av symbolikken i rommet, med vekt på fred og demokrati. Interiøret er helhetlig, med gjentakelse av former og farger. Veggenes dekor spiller sammen med rommets øvrige utforming og tar hensyn til Wallace A. Harrisons arkitektur.
Tekstilkunstneren Else Poulsson designet tapet og gardiner, med anker, hveteaks og hjerter som symboler på framtidstro, håp og kjærlighet. Per Krohg malte det store, dominerende bildet til fondveggen, der sentralmotivet viser fugl Føniks som stiger opp av asken – en hentydning til ruinene etter andre verdenskrig. Takmaleriet Arneberg hadde tegnet inn, ble utelatt i den endelige utførelsen.
Den avlange salen er todelt, med en del for delegater og delegasjonsmedlemmer, den andre for presse og publikum. Salen ble innviet i august 1952. Etter 60 års bruk gjennomgikk den en omfattende renovering og oppgradering med gjenåpning i 2013.
Tekst: Marianne Yvenes