Morgentoalett

  • Kunstner: Edgar Degas
  • Datering: 1890-tallet
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 054 Samlingspresentasjonen - En malerisk revolusjon

Om verket

Edgar Degas ønsket først å bli historiemaler, men gikk senere over til å male scener fra det moderne liv. Han deltok i de fleste impresjonistutstillingene på 1870- og 80-tallet, og var særlig influert av Édouard Manet, som han kjente godt. Han var ikke så glad for skandalepreget som omga disse utstillingene, og selv ville han helst bli betegnet som realist. I motsetning til impresjonistenes mange friluftsbilder, valgte Degas ofte innendørsscener. Særlig var han opptatt av framstillingen av bevegelse. Blant motivene hans var hesteveddeløp, dansere, artister og kvinneakter. Han var også en dyktig portrettmaler. Degas eksperimenterte med ulike medier og behersket de ulike teknikker på en eminent måte.

Dette bildet viser et ofte gjentatt motiv fra kunstnerens senere år: en kvinnes morgentoalett. Utsnittet og den begrensete fargebruken, her med varme, rødlige toner kontrastert mot hvitt og gult, er også typisk for Degas i denne perioden. Det samme gjelder påvirkningen fra fotografi og japanske trykk. Scenen er intim, med kvinnen sittende på kanten av en uoppredd seng i noe som ser ut som en nattkjole. Hun får hjelp av en annen kvinne til å stelle sitt lange røde hår. Figurene er forenklet, med utviskete konturer, utføringen nærmest skulpturell. Overflateteksturen er grov, med tydelige spor etter penselarbeidet. Selv om mange av hans malerier tilsynelatende er øyeblikksbilder, hevdet Degas selv at hans kunst langt fra var spontan. Alt han malte var preget av refleksjon og studier av de store mestere.

Tekst: Marianne Yvenes

Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Kunstner/produsent

Edgar Degas

Billedkunstner

Født 1834 i Paris, Frankrike, død 1917 i Paris, Frankrike

Verksinfo

Datering:
1890-tallet
Andre titler:
La coiffure (FRE)
Morning Toilet (ENG)
Hair Dressing (ENG)
The Coiffure (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 82 x 87 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motivtype:
Inventarnr.:
NG.M.01292
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Litteratur:
  • Messel, Nils. Franske forbindelser: Kunst, kapital og konjunkturer i Norge rundt 1. verdenskrig. Oslo: Messel Forlag, 2016. 165, 169, 188–9
  • Nasjonalmuseet : høydepunkter : kunst fra antikken til 1945,. Oslo: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, 2014. 101
  • Clausen Pedersen, Line, et al. Degas’ method. Meddelelser fra Ny Carlsberg Glyptotek. Ny serie. København: Ny Carlsberg Glyptotek, 2013. 109 (ill.); fig. 59
  • Rabinow, Rebecca A., red. Cézanne to Picasso: Ambroise Vollard, Patron of the Avant-Garde. New York: Metropolitan Museum of Art, 2006. 159, 346
  • Bomford, David, et al. Art in the making : Degas. London: National Gallery ; distributed by Yale University Press, 2004. 144 (ill.); fig. 156
  • Lubbock, Tom. «In the shadow of a genius!» The Independent Review, 16.12.2003, 2003.
  • Dumas, Ann. Degas and the Italians in Paris. Edinburgh: National Galleries of Scotland, 2003. 71 (ill.); pl. 36
  • Cavalli-Björkman, Görel. «The Reception of Impressionism in Scandinavia and Finland». Redigert av Dumas, Ann, et al. Impressionism: Impressionist Paintings collected by European Museums, utstillingskatalog, 1999. 95
  • Kendall, Richard. Degas : Beyond Impressionism. London: National Gallery Publications, 1996. kat.nr. 40
  • Guillaud, Maurice, red. Degas: Le modelé et l’espace. Paris: Centre culturel du Marais, 1984. 133; fig. 112
  • Willoch, Sigurd. «Edgar Degas i Nasjonalgalleriet». Kunst og kultur 63 (1980): 21–40. 22–4
  • Lassaigne, Jacques, et al. Toute l’œuvre peint de Degas. Classiques de l’art. Paris: Flammarion, 1974. 138 (ill.); kat.nr. 1173; pl. LVIII
  • Østby,  Leif, red. Katalog over utenlandsk malerkunst : med 153 illustrasjoner. Oslo: Nasjonalgalleriet, 1973. 209, kat.nr. 493
  • Russoli, Franco, et al. L’opera completa di Degas. Classici dell’arte. Milano: Rizzoli, 1970. 138; kat.nr. 1173; pl. LVIII
  • Willoch, Sigurd. Nasjonalgalleriets venner: kunst i 50 år. Oslo: Nasjonalgalleriets venner, 1967. 23–4; nr. 16
  • Franske malere: 56 reproduksjoner. Oslo: Nasjonalgalleriet, 1959. 27
  • Mathey, François. Les impressionnistes et leur temps. Paris: Hazan, 1959. 188 (ill.)
  • Lassaigne, Jacques. Catalogue des peintures françaises du musée d’Oslo, 1959. 27
  • Sérullaz, Maurice. Degas : Femmes à leur toilette. Paris: Fernand Hazan, 1958. pl. 8
  • Lemoisne, Paul-André. Degas et son oeuvre : 3. Paris: P. Brame et C.M. de Hauke, 1946. 652; pl. 653; kat.nr. 1127
  • Jamot, Paul. «L’art français en Norvège». La Renaissance 2, nr. 2 (1929): 69–106. 90–1
  • Hoppe, Ragnar. Degas och hans arbeten i nordisk ägo. Stockholm: Föreningen fransk konst, 1922. 67, 70
  • Bernheim-Jeune, et al., red. Catalogue des tableaux, pastels et dessins par Edgar Degas et provenant de son atelier. Paris, 1918. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k64557186.texteImage. 54
Påskrifter:
Primær, Stempel, nede høyre: Degas
Ervervelse:
Gave fra Nasjonalgalleriets Venner 1919
Provenance:
[38] Solgt pa auksjon etter, Edgar Degas
[25] Sponsor/bidragsyter, Walther Halvorsen
Tidligere eier, Ambroise Vollard, antatt
Tidligere eier, Jos Hessel
Tidligere eier, Walther Halvorsen, antatt sikker
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Høstland, Børre