Steinskulptur av to mennesker. Det ene trøster det andre.
Gustav Vigeland, Trøst, 1893
Foto: Nasjonalmuseet/Annar Bjørgli
  • 12. november 2020
  • Strømmes live på Facebook
  • 17.30–19.00
  • På norsk

Fysisk deltagelse er avlyst

På grunn av nye smittevernregler i Oslo er det ikke lenger mulig å delta fysisk på foredraget. Arrangementet vil fortsatt strømmes på Nasjonalmuseets Facebook. Du finner mer info om hvordan Nasjonalmuseet berøres av nye retningslinjer for smittevern her.

Mellom 1893 og 1901 oppholder Gustav Vigeland seg i lengre perioder i Paris. I atelieret til Auguste Rodin finner han mulige forbilder. Her arbeidet også den unge skulptøren Camille Claudel. Påvirket hun Vigelands valg av motiver?

En stor samling av Vigelands tidlige skisser og verk er i dag en del av Nasjonalmuseets samling.

I dette foredraget ser kurator og kunsthistoriker Ingvild Hammervold på Vigelands kunstnerskap og gjennombrudd i lys av den franske kunstscenen.

Foredraget vil strømmes direkte fra Nasjonalmuseets Facebookside. Opptaket blir tilgjengelig på YouTube i etterkant.

Mot et nytt museum

2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge i Oslo. Gjennom en serie foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger kalt MOT ET NYTT MUSEUM vil vi gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Finn flere foredrag.