Tegning i gråtoner av et kirkebygg med kuppel
Wilhelm von Hanno, Trefoldighetskirken i snø, ant. 1850.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Avlyst

Basert på situasjonen med koronaviruset og retningslinjer fra Folkehelseinstituttet (FHI) har vi besluttet å stenge Nasjonalmuseet – Arkitektur og Mellomstasjonen fra og med torsdag 12.03 og ut mars. Dette innebærer at alle våre arrangementer i denne perioden er utsatt eller avlyst. Vi følger situasjonen tett og vil informere publikum om oppdaterte datoer. Vi beklager og håper på forståelse for dette.

Velkommen til omvisning i utstillingen Wilhelm von Hanno.

Von Hanno var en av de viktigste og mest produktive arkitektene i Norge på 1800-tallet. I Oslo er det vanskelig å bevege seg særlig langt uten å støte på hans arkitektur.

Tre av von Hannos største arbeider i Oslo spiller hovedrollen i denne utstillingen:
Trefoldighetskirken, Grønland kirke med skole og brannstasjon, samt Norges geografiske oppmåling ved Slottsparken.

Von Hannos tegninger er fulle av både vakre og vittige detaljer.