Ukjent, «Baldisholteppet», mellom 1150 og 1190
Foto: Frode Larsen / Nasjonalmuseet

Avlyst, men sendes digitalt.

Det fysiske foredraget denne dagen er avlyst på grunn av nye smittevernsregler i Oslo. Men du kan følge den digitale sendingen 29. april kl. 17.30

Baldisholteppet er et av hovedverkene i museets samling, og det eneste eksempelet på bildedvev i gobelinteknikk fra middelalderen som er bevart i Norden. Hvordan havnet teppet på museum? Og hvordan har historien om verket blitt formidlet til publikum? Kurator formidling Cathrine Lorange forteller historien om teppets vandring fra Baldishol kirke til museet samlinger.

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.

Mot et nytt museum

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Rådhusplassen i Oslo, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.