Foto: Mikael Ortenheim
  • Sentralen og Nasjonalmuseet
  • 01. oktober klokka 16.30 på Sentralen og 02. oktober klokka 15.30 i Nasjonalmuseet.

Bli med på en fabelaktig festhelg i tett samarbeid med representanter for den norske ballroom-scenen!
Lørdag er det duket for «Major Ball» i Marmorsalen på Sentralen, og søndag kan du oppleve et mer uformelt «Kiki Ball» i Storsalen i Nasjonalmuseet.

Et «ball» er en feiring av oss selv og hverandre, hvor du kan komme akkurat som du er eller drømmer om å være. Deltakerne konkurrerer i ulike kategorier som «vogue femme», «face» og «drag lip sync». Noen av kategoriene bygger på bevegelse og dans, andre på identitet, mote eller andre kunstneriske uttrykk.

Nasjonalmuseet får denne helgen besøk av noen av verdens mest anerkjente dommere, «MCs» og DJer innen ballroom. Det kommer deltakere fra hele Europa.

Kort om «ballroom»

Ballroom-kulturen kan spores tilbake til 1920-tallets drag-konkurranser i Harlem, New York City. «Dragqueens» og transkvinner som opplevde diskriminering i det skeive miljøet, etablerte etter hvert sin egen scene. Gjennom årene har ballroom utviklet seg til å romme en rekke uttrykk og kategorier. «Posing» var blant de første, inspirert av motemagasinet Vogue. Kategorien utviklet seg etter hvert til dansesjangeren mange forbinder med ballroom, kalt «voguing».

Ballroom har de siste årene også fått gjennomslag i Norge og Europa. Sammen med representanter fra den norske ballroom-scenen inviterer vi denne helgen til en reise gjennom tiden. Hva har vært, hva er og hva vil fortsette å være fabelaktig, skeivt og «ballroom» gjennom et hundreårs spenn?

Praktisk informasjon

Ballroom-scenen er et undergrunnsmiljø skapt av og for skeive mennesker og mennesker som opplever rasisme. Vi ber deg være oppmerksom på plassen du tar som tilskuer, og å bidra til et rom fritt for diskriminering i noen som helst form. Opplever du noe ubehagelig, ber vi deg ta kontakt med verter og vektere på stedet.

Sjekk ut disse facebook-arrangementene for mer informasjon om ballene, tema, kategorier og annet praktisk knyttet til helgen:
The Query Ball (lørdag).
The Black, White & Pink Kiki Ball (søndag).

Helgen er en del av Nasjonalmuseets bidrag til Skeivt kulturår 2022.

Lørdag 1. oktober

Major Ball i Marmorsalen på Sentralen. Helgens hovedarrangement, hvor det stilles høye krav til deltakernes nivå, antrekk og presentasjon.

Diesel & Donna 007 presenterer: The Query Ball (1972–2072)

Dørene åpner 16.30
Løpende informasjon for deltakere publiseres her.
Deltaker? Registrer deg her og få tilsendt rabattkode.

Anbefalt aldersgrense er 16 år. Vi har vergeordning for de under 18 år. Send mail til post@sentralen.no for vergeskjema. Verge må være fylt 25 år og kan være ansvarlig for opptil 2 personer.

Søndag 2.oktober

Kiki Ball i Storsalen på Nasjonalmuseet. Dette er et mer uformelt, lavterskel ball med lavere forventninger til antrekk og nivå hos deltakerne.

Sergio Valentino presenterer: The Black, White & Pink Kiki ball.
Dørene åpner 15.30.
Løpende informasjon for deltakere publiseres her.

Anbefalt aldersgrense er 16 år.