©Estate of David Wojnarowicz. Courtesy of the Estate and P.P.O.W
David Wojnarowicz, «Untitled (Face in Dirt)», 1991.
  • 29. november 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Wojnarowicz er et gripende portrett av kunstneren og aids-aktivisten David Wojnarowicz. Filmen vises i Auditoriet i det nye Nasjonalmuseet, som en del av museets program under Skeivt kulturår 2022.

Visningen blir introdusert av HivNorges styreleder Leif-Ove Hansen. Det blir også en samtale med Stina Högkvist, avdelingsdirektør samling i Nasjonalmuseet, og Ana Maria Bresciani, kurator for utstillingen Hvert øyeblikk teller - Følelser av aids, som ble vist på Henie Onstad tidligere i år.

Om kunstneren

David Wojnarowicz (1954–1992) var en sentral skikkelse i kunstmiljøet i New York på 1980-tallet. I løpet av sin korte karriere eksperimenterte han med mange ulike medier og uttrykk, deriblant maleri, film, performance og musikk. Flere av arbeidene hans tar opp og skildrer konsekvensene av aids-epidemien. Wojnarowicz var også aktivist, og engasjerte seg i kampen for å bedre situasjonen for hivsmittede og aidssyke. Han døde selv av aids 37 år gammel.

Om filmen

Filmen Wojnarowicz gir ikke bare et innblikk i hvem Wojnarowicz var, men også menneskene rundt ham og tiden han levde i. Gjennom er blanding av arkivmateriale og intervjuer viser regissøren Chris McKim hvordan Wojnarowicz over mange år satt spor i kunstmiljøet i New York.

Motstrøms

Visningen er en del av Motstrøms, en filmserie der Nasjonalmuseet viser filmer som underholder, utfordrer og sprenger grenser. I 2022 viser vi både klassikere innen skeiv film og nye filmer i grenseland mellom kunst og kinofilm.

Skeivt kulturår 2022

Filmvisningen inngår i Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, hvor Nasjonalmuseet og andre kulturaktører markerer at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.

Tekniske detaljer

Regissør: Chris McKim