Sort-hvitt foto av en ung mann på en kirkegård som holder opp et bilde av Langston Hughes
«Looking for Langston»
Foto: Isaac Julien Studio
  • 1. november 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet

Looking for Langston (1989) er en poetisk skildring av lengsel og begjær mellom menn i 1920-tallets USA. Visningen i Nasjonalmuseets Auditorium er et samarbeid med Oslo/Fusion internasjonale filmfestival, og en del av filmserien Motstrøms. Etter filmvisningen blir det en digital samtale med kunstner og filmskaper Isaac Julien. Samtalen ledes av Geir Haraldseth, kurator i Nasjonalmuseet.

Om filmen

Isaac Juliens film Looking for Langston regnes i dag som et nøkkelverk innen skeiv film. Filmen er i sort-hvitt og kretser rundt livet til poeten og forfatteren Langston Hughes, en sentral figur i Harlem-renessansen i USA. Gjennom en blanding av arkivopptak, musikk, poesi og stemningsfulle scener, danner filmen et sammensatt og visuelt slående bilde av tiden Hughes levde i.

Om filmskaperen

Isaac Julien (f.1960) er en britisk kunstner som arbeider i krysningspunktet mellom film og kunst. Han bidro til etableringen av filmkollektivet Sankofa Film and Video Collective i 1983, hvor han var aktiv frem til 1992. Rase, maskulinitet og seksualitet er gjennomgående temaer i hans kunstnerskap.
Julien har hatt en rekke utstillinger og mottatt flere priser for sine arbeider. I 2001 ble han nominert til den prestisjetunge Turner-prisen. Julien er representert i samlingene til institusjoner som Tate i London, MoMA i New York og Centre Pompideu i Paris.
Julien er også representert i Nasjonalmuseets samling med filminstallasjonen Ten Thousands Waves fra 2010.

Motstrøms

Presentasjonen av Looking for Langston er en del av Motstrøms, en filmserie der Nasjonalmuseet viser filmer som underholder, utfordrer og sprenger grenser. I 2022 viser vi både klassikere innen skeiv film og nye filmer i grenseland mellom kunst og kinofilm.

Skeivt kulturår 2022

Filmvisningen inngår i Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, hvor Nasjonalmuseet og andre kulturaktører markerer at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.

Tekniske detaljer

Regissert av: Isaac Julien